Regularny serwis pompy ciepła pozwala na zachowanie i przedłużenie gwarancji producenta, ale warto również wziąć pod uwagę inne korzyści. Profesjonalnie wykonany przegląd może bowiem poprawić wydajność urządzenia, wykryć bieżące usterki oraz zapobiec poważnym awariom w przyszłości. Jak powinien przebiegać serwis pomp ciepła?
Jak często należy robić przegląd pompy ciepła?
Szczegółowe zapisy dotyczące okresowych przeglądów pompy ciepła można znaleźć w gwarancji producenta. W celu zachowania prawa do gwarancji serwis trzeba zrobić przed upływem roku od zakupu bądź pierwszego uruchomienia urządzenia. Standardowy okres gwarancyjny wynosi zazwyczaj 24 miesiące. Można go przedłużyć (np. do 5 lat), jeśli kolejne przeglądy będą wykonywane co roku, tj. przed upływem maksymalnego terminu. Warto również wiedzieć, że coroczny serwis pomp ciepła w niektórych przypadkach jest wymagany przez prawo, a konkretnie ustawę f-gazową. Chodzi tutaj o kontrolę szczelności w urządzeniach:
- monoblokowych zawierających co najmniej 10 ton ekwiwalentu CO2,
- typu split zawierających co najmniej 5 ton ekwiwalentu CO2.
Kto może przeprowadzić przegląd pompy ciepła?
Żeby zachować lub przedłużyć gwarancję na pompę ciepła, należy zwrócić się do przedstawiciela danego producenta lub akredytowanej firmy instalacyjnej. Spis autoryzowanych serwisantów można znaleźć zwykle na stronie internetowej marki albo w dokumentacji gwarancyjnej. Warto mieć na uwadze, że prace związane z układem chłodniczym (np. kontrolą szczelności) muszą być wykonane przez instalatora z uprawnieniami gazowymi typu F (tzw. F-gazy).
Na czym polega serwis pomp ciepła?
Niezależnie od rodzaju pompy ciepła serwis powinien obejmować cztery etapy. Chodzi tutaj o sprawdzenie:
- dolnego źródła pompy ciepła,
- górnego źródła pompy ciepła,
- szczelności układu chłodniczego,
- automatyki i ustawień.
Natomiast konkretne czynności serwisowe w ramach tych etapów zależą już od rodzaju i modelu pompy ciepła. Szczegółowe zalecenia w tym zakresie można znaleźć w instrukcji urządzenia. Podczas przeglądu serwisant sprawdzi stan techniczny urządzenia oraz oceni, czy poszczególne elementy systemu działają prawidłowo. Fachowiec ustali również, czy pompa nie zużywa zbyt dużo energii i pracuje z odpowiednią wydajnością. W razie potrzeby wprowadzi zmiany w ustawieniach, usunie błędy i usterki, ewentualnie wskaże zalecane naprawy.
Przegląd pomp ciepła krok po kroku
Bez względu na rodzaj i budowę urządzenia serwis pomp ciepła zazwyczaj obejmuje:
- sprawdzenie błędów i czasów pracy urządzenia;
- sprawdzenie stanu technicznego i działania instalacji elektrycznej;
- sprawdzenie i czyszczenie filtrów;
- sprawdzenie poziomu środka zapobiegającego zamarzaniu;
- sprawdzenie ciśnienia i szczelności obiegu chłodniczego;
- sprawdzenie ciśnienia w zbiorniku wyrównawczym oraz w instalacjach górnego i dolnego źródła ciepła;
- sprawdzenie ochrony antykorozyjnej zbiornika ciepłej wody użytkowej;
- sprawdzenie zaworów bezpieczeństwa;
- sprawdzenie działania poszczególnych elementów urządzenia;
- sprawdzenie działania automatyki (sterownika);
- sprawdzenie wydajności pracy pompy ciepła.
W przypadku pompy ciepła woda-powietrze fachowiec musi dodatkowo ocenić działanie i stan jednostki umieszczonej na zewnątrz budynku. Jedną z czynności jest sprawdzenie i wyczyszczenie parownika. Serwisant sprawdzi również stan przyłączy elektrycznych, odpływu kondensatu oraz wentylatora.
Formalności związane z przeglądem pompy ciepła
Profesjonalny serwis pomp ciepła nie kończy się na sprawdzeniu wszystkich elementów systemu. Fachowiec powinien bowiem zrobić wpis na karcie gwarancyjnej oraz sporządzić pisemny protokół z przeglądu, w którym opisze wykonane czynności oraz wskaże ewentualne błędy czy usterki (wraz z zalecanymi naprawami). Protokół można dodatkowo sporządzić w formie elektronicznej. Ważne jest, aby dokumenty były łatwo dostępne (np. na wypadek kontroli), dlatego warto przechowywać je w pomieszczeniu, w którym znajduje się pompa.